keskiviikko 19. joulukuuta 2007

Ei pidä, pitää, vaatii!


Toivon todella, että pikkujoulut ovat jo päättyneet, ihan vain tovereiden terveyden vuoksi :-)

En tiedä oletteko huomanneet, mutta kirjoitusvimmani on syksyn mittaan hyytynyt. Toinen tekosyy on se, että ensimmäinen maratoonini taisi uuvuttaa minut myös henkisesti. Ja toinen se, että olen osallistunut aktiivisesti SDP uudistuu -työryhmän työskentelyyn ja olen tarkoituksella keskittänyt pienen pääni ajatukset siihen.

Asia, jonka haluan jakaa nyt kanssanne, on se, että olen kasvattanut ymmärrystä itsestäni ja suurista ikäluokista (1946-64 syntyneet). Minua on pitkään vaivannut suurten ikäluokkien raju hyökkäys x- ja y-sukupolvia kohtaan. Tai se ei oikeastaan ole aktiivinen hyökkäys, vaan pikemminkin passiivinen vastarinta vaikenemalla asiat kuoliaiksi ja ignooraamalla.

Ymmärrykseni kasvoi, kun törmäsin Thomas Wallgrenin ajatuksiin modernista ja postmodernista. Oma tulkintani sen pohjalta on se, että suuret ikäluokat ovat pettyneet modernin ajan suuriin odotuksiin ja lupauksiin tulevaisuudesta. Kun Neuvostoliitto kuoli, ei kuollut vain kommunisteilta aate, vaan koko sukupolvelta (maailmankatsomuksesta riippumatta) tulevaisuuden odotukset. Yritän siis ymmärtää heitä.

Itse kutsun itseäni yltiöoptimistiksi, koska kaiken tämän epävarmuuden keskellä näen tulevaisuuden sellaisena, jota kohti haluan kurottautua ja nopeasti. Wallgrenilta löytyi käsite absurdi optimismi, joka kosketti minua. Yrittäkää siis ymmärtää minua.

Sininen Meteoriitti Oy on tutkinut sukupolvien välisiä eroja. Kun suuret ikäluokat omivat tulevaisuuden itselleen ja x-sukupolvi näkee sen surkeana, niin y-sukupolvi kysyy "Mikä tulevaisuus?" Kun suuret ikäluokat suhtautuvat koulutukseen siten, että kerro mitä minä teen ja x-sukupolvi näytä miten teen, niin y-sukupolvi kysyy "Miksi tämä pitäisi osata?" Suuret ikäluokat eivät pidä muutoksesta, x-sukupolvi pitää siitä ja y-sukupolvi vaatii sitä.

Jo antiikin filosofit (en uskonut, että joutuisin joskus tukeutumaan heihin) tiesivät, että mikään järjestelmä ei kestä uusien sukupolvien tulemista. Uudet sukupolvet tulevat muokkaamaan järjestelmää enemmän kuin järjestelmä heitä. Vai mitä mieltä sinä olet? Laita kommenttisi ja vietä onnellinen Joulu ja Uusi Vuosi.

Tanja Harjuniemi, NUS ry:n sihteeri/tiedottaja

Ei kommentteja: