torstai 21. helmikuuta 2008

NUS ry:n puoluekokousedustajaehdokas

Nyt on yhdistyksen kaikkien ehdokkaiden esittelyt täällä, kun sain Lillinkin tekstin tähän. Häntä voi siis pian äänestää puoluekokousedustajaehdokasvaalissa Helsingin piirin alueella.

Terveisin
Ismo Kainulainen, puheenjohtaja NUS ry

Lilli Autti

Olen syntyperäinen helsinkiläinen Punavuoresta ja keväällä 9.5.08 juhlitaan 50-vuotissynttäreitäni Pasilan Rauhanasemalla.

Koulutukseltani olen valtiotieteen maisteri. Elinikäisen oppimisen kannattajana olen työni ohella pitänyt lukuintoa yllä ja suorittanut mm. johtamisen erikoisammattitutkinnon.

Olen koko työurani toiminut sosiaaliturvaan liittyvissä tehtävissä. Vuodesta 2001 olen ollut Helsingin sosiaaliasiamies ja samana vuonna perustetun Sosiaaliasiamiehet ry:n puheenjohtajana kaikkina näinä vuosina. Kirkolliskokous nimesi minut viime vuonna nelivuotiskaudeksi Kirkon diakoniarahaston hallituksen asiantuntijajäseneksi.
Ennen nykyistä pestiäni työskentelin sosiaaliviraston lakiyksikön perintäryhmän lähiesimiehenä ja sosiaalihuollon muutoksenhakuasioiden valmistelijana. Sosiaalityöntekijänä ehdin toimia sekä toimeentulotuen- ja päihdehuollon että vanhustenhuollon tehtävissä.

Sosiaalivakuutukseen perehdyin työtehtävissäni Kansaneläkelaitoksella. Työni on aina ollut myös hyvin ihmisläheistä, joten asiakkaiden asiat ja ongelmat ovat tulleet hyvin tutuiksi. Sosiaalihuoltoon liittyvä lainsäädäntö, oikeuskäytäntö ja niiden soveltaminen käytäntöön liittyvät jokapäiväiseen työhöni ja ovat antaneet vankan pohjan kokonaisnäkemyksen luomiseen sosiaalihuollon tämänhetkisestä tilasta.
Olen aina ollut aktiivinen osallistuja, mutta en ole aiemmin kuulunut mihinkään poliittiseen puolueeseen. Liityin viime syksynä SDP:n, koska haluan toimia aktiivisesti sosiaalisen oikeudenmukaisuuden lisäämiseksi yhteiskunnassa. Koin, että demareiden riveissä voin vaikuttaa tämän toteuttamiseksi. Köyhyyden ja sen kautta vallitsevan epätasa-arvon nopea poistaminen on yksi tärkeimmistä tehtävistämme.

Minut on otettu hyvin vastaan puolueessa ja olen ollut jo mukana Tarja Filatovin Toimiva kunta - työryhmässä sekä Anneli Kiljusen vetämässä sosiaalipalvelujaostossa. Näissä työskentely on ollut mielenkiintoista sekä mukavan rentoa. Puolueen uudistustyö on nyt mielenkiintoisessa vaiheessa ja haluan oman sosiaalialan kokemukseni kautta olla vaikuttamassa sen toteutumiseen. Tämän vuoksi halusin asettautua puoluekokousehdokkaaksi.

Olen mukana myös ay-toiminnassa. Olen Ammattijärjestö Talentian liittovaltuustoedustaja ja ammattieettisen lautakunnan jäsen, alueyhdistys Talentia Helsinki ry:n hallituksen jäsen sekä oman järjestöni edustaja Akavan Uudenmaan alueyhdistyksessä.

Vapaaehtoisena riita- ja rikosasioiden sovittelijana olen toiminut vuodesta 1997. Helsingin Sovittelijat ry:n puheenjohtaja olin vuosina 2001-2003 ja nyt jälleen varapuheenjohtajana. Kansalaisjärjestöjen toiminnan kautta olen osallistunut Suomen sosiaalifoorumiin useina vuosina. Suomen Afasiasäätiön hallituksen jäseneksi minut pyydettiin 2008. Lapsuuteni ja nuoruuteni partiotoimintaa jatkan nyt lippukuntamme Korven Koukkaajien seniorikillan jäsenenä.

Myös minulle, kuten monelle muulle ikäiselleni naiselle, on tuttua työn, perheen, yhteiskunnallisen toiminnan ja omien vanhempien hoitamisen yhteensovittaminen. Olen toista vuosikymmentä hoitanut iäkkään äitini asioita sekä avustanut häntä päivittäisissä toiminnoissa. Siten omaishoitajien tilanteen parantaminen tasapuolisesti ympäri Suomea on sydäntäni lähellä. Vapaa-aikana käyn mielelläni teatterissa ja elokuvissa sekä kesällä mökillä.

Turussa pidetyt Kuntapäivä ja Tulevaisuusfoorumi 2, olivat ensikertalaiselle monipuolinen kokemus puolueen toiminnan sisällöstä ja kehittämistavoitteista. On hienoa kuulua ja toimia puolueessa, jonka tavoitteena on oikeudenmukainen ja tasa-arvoinen eli Reilu Suomi jokaiselle kansalaiselle.

Ei kommentteja: