keskiviikko 5. syyskuuta 2007

Kuka alkaa mua ensi sunnuntaina?

Minua jännittää, sillä ensi sunnuntaina osallistun SDP:n Tulevaisuusfoorumiin. Minua jännittää siksi, että osallistun ensimmäistä kertaa tilaisuuteen, jossa on tovereita eri puolilta Suomea, erilaisista taustoista, erilaisine ajatuksineen. Olen ollut jäsenenä kaksi ja puoli vuotta ja nyt ensimmäistä kertaa, minulla on mahdollisuus nähdä koko puolueväen kirjo. Minua kiinnostaa, minkälaisia ihmisiä he ovat, mitä he tekevät, miten he ajattelevat. Minua kiinnostaa myös, miten minut otetaan vastaan, mitä sanotaan ja puhutaan, mitä taas kehonkielellä ilmaistaan. Tiedoksi tässä kohtaa, että vaikka SDP:ssä olenkin uusi jäsen, en ole sitä sanan varsinaisessa merkityksessä, sillä minulla on puoluetausta 30 vuoden ajalta toisessa puolueessa.

Ai niin, onhan siellä seminaariohjelmakin, mutta totta puhuakseni, se ei minua juurikaan kiinnosta. Minulle merkitystä on vain niillä ihmisillä, jotka sinne kokoontuvat. Puolueen uudistumisen näkökulmasta, minua eivät kiinnosta viralliset keskustelufoorumit, vaan se tunne ja tahto, joka päivän aikana syntyy ja se tunnelma, johon tilaisuus päätetään. Se tunnelma voi minut tiukemmin sitouttaa tulevaisuustyöhön tai tuupata puolueen laidalle kyynistymään.

No, otetaan vähän takaisin. Löysin minäkin kiinnostavan keskustelufoorumin, nimittäin sosialidemokratia 2010-luvulla. Erityisesti minua kiinnostaa keskustelu toimihenkilöistä ja sosialidemokratiasta. Toisaalta olen sitä mieltä, että SDP:n pitäisi rohkeammin ottaa kohderyhmäkseen toimihenkilöt ja uudistaa puoluetta sen mukaisesti. Toisaalta olen sitä mieltä, että jos ja kun onnistumme uudistustyössä, se tuo toimihenkilöt automaattisesti mukanaan.

Herää tietysti kysymys, että mitä toimihenkilöistyminen sitten tarkoittaa? Oma käsitykseni on, että se tarkoittaa nimenomaan monimuotoisuutta poliittisessa keskustelussa ja valinnan vaihtoehtoja osallistumisessa ja vaikuttamisessa. Toimihenkilöitä ei johdeta suurina joukkoina (jos itse asiassa enää ketään nykypäivän Suomessa), vaan jokainen tekee yksilöllisiä valintoja. Ehkä pohjimmiltaan kyse ei olekaan toimihenkilöistymisestä, vaan pikemminkin sukupolven vaihdoksesta ja yleisestä koulutustason noususta. Ihmisillä on tarve sosiaaliseen nousuun ja tänä päivänä sen voi kätevimmin toteuttaa äänestämällä Kokoomusta. Näin se vaan on ja näinhän toimihenkilöt ovat juuri tehneet. Vai mitä mieltä sinä olet, laita kommenttia.

Tanja Harjuniemi, NUS ry:n varapuheenjohtaja

Ei kommentteja: