keskiviikko 1. elokuuta 2007

Uudistumista vaikka vain uudistumisen vuoksi


”Löysinpäs sen!”, hihkaisin nähdessäni Maltalla, Slieman rantapromenaadilla kyltin ”Labour Party Club”. Poikkesimme sisään hieman ujostellen ja baarimikko pyysi vanhemman herrasmiehen kättelemään vieraat. Kyseessä oli Maltan työväenpuolueen Slieman osaston klubi, jossa miesjoukko pelasi korttia. Tilasimme oluet ja meidät ohjattiin hienosti parvekkeelle pois tupakan savusta. No, minun teki kyllä mieli jututtaa kortinpelaajia mieluummin kuin ihailla maisemia. Rohkaistuimme ja menimme baaritiskille tilaamaan uudet oluet juttuseuraa saadaksemme.

Eräs nelissäkymmenissä oleva mies aloittikin sitten keskustelun ja kyselin häneltä hieman klubista: ”Onko myös ammattiosastoilla samanlaisia klubeja?” ”Ei missään nimessä”, vastasi mies, ”ammattiosastothan on tarkoitettu kaikille”. Sain myös kuulla, että konservatiivit ovat hallinneet maata pitkään, ja että työväenpuolue on valmistautumassa huolella seuraaviin vaaleihin. Emme oikein saaneet politiikasta jutun juurta, mutta mies oli kovin kiinnostunut Suomen vihreästä kesästä.

Siitä juontuikin mieleeni meidän nuorsosialidemokraattien tavoite uudistaa poliittista toimintakulttuuria. Vaikka maltalaisen klubin ikärakenne muistuttikin huolestuttavasti meidän vastaavaa, jotain raikasta siinä kuitenkin oli ja jotain ajateltavaa se minulle antoi. Klubi sijaitsi Slieman turistikeskuksen parhaimmalla paikalla ja parvekkeelta liehui ylpeästi puolueen punainen lippu. Minulla syntyi mielleyhtymä siitä, että voimme ylpeästi iloita vahvoista perinteistämme, jos ja kun siihen liittyy jatkuva intohimo uudistua ja uudistaa.

*** ***

Vaikka minulla itselläni on voimakas halu uudistua ja uudistaa, en voi tehdä sitä kenenkään puolesta. Pyörää ei voi keksiä valmiiksi, vaan jokainen keksii sen aina uudestaan ja joka kerta uudella tavalla. Tarkoitan tällä sitä, että kun minäkin nuorsosialidemokraateissa yritän saada uusia ja nuoria mukaan, minun on turha yrittää tarjota kenellekään valmista pakettia, vaan toimintakenttä, jonka jokainen itse määrittää.

Olen kokenut, että on olemassa tietynlainen olettamus, jonka mukaan puolueessa on mahdollista toimia ja josta ei ole suotavaa poiketa. Olen jopa kokenut, että joku yrittää olla minun puolestani jotain mieltä. Tämä perinne on mielestäni uudistettava. Minulle puoluetoiminta ei ole bulkkituotantoa, vaan jokainen räätälöi itselleen parhaan ja sopivimman tavan olla mukana, omilla ehdoillaan ja sitä ei sovi kenenkään moittivan. Tätä vapautta haen nuorsosialidemokraateista.

Ja joskus on mielestäni uudistettava vain sen takia, että niin vain pitää tehdä. Vai mitä mieltä sinä olet uudistumisesta? Anna kommenttisi!

Tanja Harjuniemi, NUS ry:n varapuheenjohtaja

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Minusta tää teidän touhu vaikuttaa tosi järkevältä ja raikkaalta. Jatkakaa samaan malliin, ei sitä tiedä, vaikka joku päivä tulisin mukaan.